OBRAZOVANJE I PROFESIONALNO OSPOSOBLJAVANJE OSUĐENIH LICA KAO VAŽAN FAKTOR REDUKCIJE RECIDIVIZMA
Autor/i: Mr Ljeposava Ilijić,
Stranice: 121-131
UDK: 364-787.7:343.261-052
DOI:
Apstrakt: Kriza zatvora kao i oštre kritike programa i procesa resocijalizacije proteklih dvadesetak godina čine se sasvim opravdanim, imajući u vidu odsustvo pozitivnih rezultata izvršenja zatvorske kazne, koji se najbolje ogledaju kroz visoku stopu recidivizma i povećanje broja zatvorenih širom sveta. Obrazovanje, kao i profesionalno osposobljavanje osuđenih predstavlja vrlo važnu kariku u lancu uspešno sprovedenog tretmana, koji značajno doprinosi adekvatnoj socijalnoj reintegraciji bivših osuđenika. Brojne svetske studije pružaju obilje rezultata koji ukazuju da je upravo učestvovanje u obrazovnim aktivnostima, kao i profesionalna obuka prilagođena potrebama pojedinca i zajednice, snažan faktor koji smanjuje stopu recidivizma. Nažalost, opšta kriza društva koja se odrazila i na funkcionisanje zatvora, uticala su i na to da je proces obrazovanja i profesionalnog osposobljavanja u našim zatvorskim sredinama, potpuno zanemaren. Ovaj rad fokusiran je na analizu značaja obrazovnog i radnog procesa osuđenih lica, ali i pozitivnim efektima na uspešnost tretmana koji ovi procesi, mogu da postignu.
Ključne reči: tretman, obrazovanje osuđenih, profesionalno osposobljavanje osuđenih, recidivizam
Reference:
– Correctional Service Canada, Education and Employment Programs, www.csc-scc.gc.ca
– Correctional Association of New York, (2009), „Education from the Inside Out: The Multiple Benefits of College Programs in Prison”.
– Cronin, J. (2011), Prison Education Programs Reduce Inmate Prison Return Rate, Study Shows; www.sciencedaily.com
– Davis, L. Bozick, J. Steele, L. Saunders J. and Miles, J. (2013), Evaluating the effectiveness of Correctional Education: A meta Analysis of programs that Provide Education to Incarceration Adults. www.rand.org/pubs/research_raports
– Education and Training in the Correctional Services „Another Spring”, Norwegian Ministry of Education and Research, Raport No 27 (2004-2005).
– Jovanić, G. (2008), Inclusive education in prison, Book of Abstracts Conference Role of the Special Educator and Rehabiltatorin the Institutional treatment of Children with special education needs: 112-113, Skopje, Institute of special education and rehabilitation, ISBN 978-60-4508-05-2.
– Jovanić, G. (2010), Potrebe za tretmanom i njegova realizacija u penitensijarnim uslovima, U: Žunić-Pavlović, V. i Kovačević-Lepojević, M. (Ur.) Prevencija i tretman poremećaja ponašanja: 257-276, Beograd, Fakultet za specijalnu edukaciju i rehabilitaciju.
– Knežić, B. (2011), Zatvorska kazna: represija i/ili resocijalizacija, U: Kron, L. i Knežić. B., (Ur.) Kriminal i državana reakcija: fenomenologija, mogućnosti i perspektive: 327-339, Institut za kriminološka i sociološka istraživanja, Beograd.
– Knežić, B. (2001), Obrazovanje i resocijalizacija: metode merenja, Zavod za udžbenike i nastavna sredstva, Beograd.
– Knežić, B., Savić, M., (2012), Obrazovanje iza rešetaka, U: Kron, L. (Ur.) Delikt, kazna i mogućnosti socijalne profilakse, (179-193) Institut za kriminološka i sociološka istraživanja, Beograd.
– Prison Studies Project: Why Prison Education? www.prosinstudiesproject.org
– Ripley, P. (1993), Prison Education Role in Challenging Offending Behaviour. Mendip papers MP 047.
– Stevanović, Z. (2008), Otvoreni zatvori, Institut za kriminološka i sociološka istraživanja, Beograd.
– Stevanović, Z. (2009), Nove tendencije u upravljanju zatvorima, Revija za kriminologiju i krivično pravo, Srpsko udruženje za krivičnopravnu teoriju i praksu, Vol. 47, br. 2 (179-159).
– Zatvori u Srbiji. Praćanje reforme zatvorskog sistema u Srbiji (2010), Helsinški odbor za ljudska prava.
– Zakon o izvršenju krivičnih sankcija, Sl. glasnik RS, br.85/2005. 72/2009 I 31/2011